Evian Wenyi Zhang
Flight girls, skeleton and vampire bug.
飞行女郎,遗骸和吸血虫
Chicas del vuelo, esqueleto e insecto vampiro.
03/12/22 - 28/01/23
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Lulu by X Museum se complace en presentar una exhibición individual de la artista Evian Wenyi Zhang.
El trabajo de Evian Wenyi Zhang es el resultado de una peculiar trama de procesos e intereses, simultáneamente emocionales y analíticos. Concentrada en estudiar la relación entre las imágenes y quienes las observamos, Evian ha desarrollado una estrategia pictórica para desentrañar las que distingue como “áreas de interés” dentro de la superficie visual de fotografías fijas. Partiendo conscientemente de la incognoscible cantidad de imágenes con las que interactuamos en la cotidianidad de la vida urbana, los criterios para seleccionar las imágenes que sostienen cada pieza son completamente impredecibles, hallazgos aleatorios. De una primera aproximación rápida y prácticamente irreflexiva hacia estas imágenes, la artista identifica cuáles son aquellas zonas a las que la mirada se dirige por inercia en cada caso. Las sostiene y examina con cuidado. Aunque el desarrollo de cada pieza implique cierta sistematicidad, no se trata de un ejercicio de fragmentación o de síntesis, por el contrario, se pone en marcha la exploración sensible de un dato provocadoramente arbitrario.
Aquí encontramos cuadros grandes, construidos cada uno por cientos de unidades más pequeñas, pintadas con aerógrafo. La retícula, persistente esquema de composición formal, ha devenido tabulador. De la misma manera, los valores pictóricos del color y la forma son aquí algún tipo de data, están contenidos celdas. Aunque la repetición existe, no logra concretarse un patrón: se produce una visualidad que oscila entre la familiaridad y el desconcierto. Contrastan el rigor de este sistema de organización con la vaguedad de la materia visual con la que trabaja. Curiosamente, el resultado todavía ofrece algún tipo de integridad, el indicio de un referente que fue abandonado o que está todavía por llegar. Nos alejamos del prejuicio de la mirada autoconsciente que selecciona a voluntad la materia del significado. Los ojos comienzan a funcionar como un sofisticado sensor en medio de un lento e interminable proceso de calibración.
Evian Wenyi Zhang (n. 2000, Shanghai, China) vive y trabaja entre Shanghai y Nueva York. Actualmente cursa su Bachelors Degree en Historia del Arte por la Universidad de Nueva York (NYU). Sus exposiciones recientes incluyen: We Borrow Dreams from Others, Like Debt, MadeIn Art Center, Shanghai, China (2022); USB Multi-port Linking Exhibition, MadeIn Gallery x In The Park store, co-curada por 17 curadores, Shanghai, China (2021); además de haber participado en ART021 Contemporary Art Fair via MadeIn Gallery, Shanghai Exhibition Center, Shanghai, China. Sus obras son parte de las colecciones del How Art Museum, Shanghai, China; M Woods Collection, Beijing, China y del X Museum, Beijing, China.
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Lulu by X Museum is pleased to present a solo exhibition by artist Evian Wenyi Zhang.
Evian Wenyi Zhang’s work is the result of a peculiar web of processes and interests, which are simultaneously emotional and analytical. Focused on studying relations between images and those who observe them, Evian has developed a pictorial strategy for disentangling what she identifies as “areas of interest” within the visual surface of still photographs. Consciously starting from the unknowable number of images with which we daily interact in urban life, the criteria for selecting the images in each of her pieces are completely unpredictable, producing random discoveries. From a quick and practically thoughtless first approach to her source material, the artist identifies areas to which the gaze is drawn in each case. She then submits them to careful scrutiny. Although the development of each piece implies a certain systematicness, it is not an exercise in fragmentation or synthesis; rather, it sets in motion the careful exploration of a provocatively arbitrary piece of information.
Here we have large paintings, composed out of a series of smaller, airbrushed units. The grid—a persistent scheme of formal composition—has become a tabulator. In the same way, the pictorial values of color and shape are here some kind of data; they are contained in cells. Although the repetition exists, a pattern cannot be identified. It produces a visuality that oscillates between familiarity and bewilderment. Its saturated and captivating appearance takes advantage of the contrast of this organizational system with the vagueness of the visual material with which it works. Curiously, the result still offers some kind of integrity: the hint of a referent that was abandoned or is yet to come. We thus move away from the prejudice of the self-conscious gaze that selects the matter of meaning at will. The eyes begin to function as sophisticated sensors in the midst of a slow and endless process of calibration.
Evian Wenyi Zhang (b. 2000, Shanghai, China) lives and works between Shanghai and New York. She currently studies her Bachelors Degree in Art History at New York University (NYU). Recent exhibitions include: We Borrow Dreams from Others, Like Debt, MadeIn Art Center, Shanghai, China (2022); USB Multi-port Linking Exhibition, MadeIn Gallery x In The Park store, co-curated by 17 curators, Shanghai, China (2021); she also presented her works in ART021 Contemporary Art Fair via MadeIn Gallery, Shanghai Exhibition Center, Shanghai, China. Her works are part of some collections such as How Art Museum, Shanghai, China; M Woods Collection, Beijing, China and X Museum, Beijing, China.