Hiroshi Sugito

Remainder

22/04/23 - 17/06/23

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Lulu tiene el honor de celebrar su décimo aniversario y anunciar su cierre con la exposición individual del pintor japonés con sede en Nagoya y Tokio, Hiroshi Sugito.

¿Qué mejor manera de concluir una década de actividades que con la obra de Hiroshi Sugito? Influyente pintor y profesor, Sugito ha dejado una huella expansiva y significativa en la pintura de Japón. Probablemente al igual que Lulu, Sugito nunca ha buscado adherirse a ninguna tendencia o representarla, forjándose hacia delante un camino propio e idiosincrático. Lo que Sugito hace sutilmente se vuelve atemporal, donde es posible rastrear la influencia de los frescos bizantinos, Giotto, Cézanne y, más recientemente, René Daniels, entre otros. Hay momentos en que sus superficies trabajadas, construidas y patinadas evocan más la naturaleza de artefactos que a la de pinturas tradicionales, que aun llenas de marcas, no dejan de ser pinturas. Las imágenes atmosféricas, primitivas y abstractas que inundan el espacio pictórico, se caracterizan a menudo por una cualidad fugaz. A pesar de su asertividad tímida y pastel, resulta casi imposible verlas lo suficientemente cerca para lograr entender correctamente lo que representan.

Para su exposición en Lulu, Sugito usa todo el espacio de Lulu como un espacio pictórico y un locus de presentación, enmarcándolo así con una serie de obras de escala íntima sobre lienzos, al igual que con cajas de cartón pintadas. Las obras de cajas de cartón reflejan la arquitectura específica y única de Lulu, esto es, sus pisos flotantes. En este caso particular, Sugito se ecuentra especialmente interesado en los bordes, la canaleta perimetral del piso de Lulu, el espacio negativo que lo circunscribe y la forma en que es activado por las sombras. Esto se enfatiza a través de la pintura a cuadros que Sugito realizó en el piso, que subraya todo el espacio de Lulu como un dispositivo de encuadre. De tal manera, Sugito prioriza la naturaleza de Lulu y al mismo tiempo la transforma en una pintura.

Hiroshi Sugito nació en 1970 en la prefectura de Aichi, Japón. Se graduó del Departamento de Pintura Japonesa de la Facultad de Artes de la Prefectura de Aichi en 1992. Actualmente es Profesor del Departamento de Pintura de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad de las Artes de Tokio. Ha expuesto extensamente tanto en Japón como a nivel internacional desde la década de 1990. Sus principales exposiciones individuales incluyen FOCUS (Modern Art Museum of Fort Worth, Texas, EE. UU., 2006), prime and foundation (Miyagi Museum of Art, Miyagi, Japón, 2015), frame and refrain (Musée Bernard Buffet, Shizuoka, Japón, 2015). ), particles and release (Toyota Municipal Museum of Art, Aichi, Japón, 2016), y Hiroshi Sugito module or lacuna (Tokyo Metropolitan Art Museum, 2017). Más recientemente, expuso en NonakaHill, Los Ángeles (2022).

Sus exposiciones colectivas más destacadas incluyen: Winter Garden: The Exploration of the Micropop Imagination in Contemporary Japanese Art, curada por Midori Matsui, Museo Hara de Arte Contemporáneo, Tokio, Japón, 2009; Japanisches Kulturinstitut, Colonia, Alemania, 2009; The Japan Foundation, Tronto, Canadá, 2010; Galeri’a Arnold Belkin, Museo Universitario del Chopo, Ciudad de México, México, 2011); Garden of painting – Japanese Art of the 00s, The National Museum of Art, Osaka, Japón, 2010; Logical Emotion – Contemporary Art from Japan, Museo Haus Konstruktiv, Zúrich, Suiza, 2014; Museo de Arte Contemporáneo de Cracovia MOCAK, Cracovia, Polonia, 2015; Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale), Halle, Alemania, 2015; Entre muchos otros.

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Lulu is honored to celebrate both its ten year anniversary and announce its closing with a solo exhibition of the Nagoya and Tokyo-based Japanese painter, Hiroshi Sugito. 

What better way to conclude a decade of activities than with the work of Hiroshi Sugito? A highly influential painter and teacher, Sugito has made an expansive and significant mark upon painting in Japan. Perhaps like Lulu, Sugito has never sought to adhere to or represent any trends, forging his own idiosyncratic way forward. What Sugito makes gently drifts toward something altogether more timeless, in which it is possible to trace the influence of Byzantine fresco, Giotto, Cézanne, and more recently, René Daniels, among others. There are moments when his labored, built up, and patinated surfaces are more evocative of artifact than traditional painting, but paintings, full of marks, they are. The atmospheric, primitive and abstract imagery which suffuses his pictorial space is often characterized by a fleeting quality. For all their coy and pastel assertiveness, it is almost as if you could never look closely enough at them to properly grasp what they portray. 

For his exhibition at Lulu, Sugito engages the entire space of Lulu as a pictorial space and locus of presentation, all but framing it with a series of intimately-scaled works on canvas as well as inside of painted cardboard boxes. The cardboard box works reflect the specific and unique architecture of Lulu, namely, its floating floors. In this particular case, Sugito was especially interested in the borders, the gutter around the floor of Lulu– the negative space which circumscribes it and the way it is activated by shadows. This is emphasized through Sugito’s checkered painting of the floor, which underlines the entire space of Lulu as a framing device. As such, Sugito both foregrounds the nature of Lulu while transforming it into a painting.  

Hiroshi Sugito was born in 1970 in Aichi prefecture, Japan. He graduated from the Department of Japanese Painting, Faculty of Arts, Aichi Prefectural College of Arts in 1992. He is currently Associate Professor of the Department of Painting, Faculty of Fine Arts, Tokyo University of the Arts. He has exhibited extensively both in Japan and internationally since the 1990s. His major solo exhibitions include FOCUS (Modern Art Museum of Fort Worth, Texas, USA, 2006), prime and foundation (Miyagi Museum of Art, Miyagi, Japan, 2015), frame and refrain (Musée Bernard Buffet, Shizuoka, Japan, 2015), particles and release (Toyota Municipal Museum of Art, Aichi, Japan, 2016), and Hiroshi Sugito module or lacuna (Tokyo Metropolitan Art Museum, 2017). Most recently, he exhibited at NonakaHill, Los Angeles (2022). 

His significant group exhibitions include: Winter Garden: The Exploration of the Micropop Imagination in Contemporary Japanese Art, curated by Midori Matsui, Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo, Japan, 2009; Japanisches Kulturinstitut, Cologne, Germany, 2009; The Japan Foundation, Tronto, Canada, 2010; Galeri’a Arnold Belkin, Museo Universitario del Chopo, Mexico City, Mexico, 2011); Garden of painting – Japanese Art of the 00s, The National Museum of Art, Osaka, Japan, 2010; Logical Emotion – Contemporary Art from Japan, Museum Haus Konstruktiv, Zurich, Switzerland, 2014; Museum of Contemporary Art in Krakow MOCAK, Krakow, Poland, 2015; Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale), Halle, Germany, 2015; among many others.