The Lulennial: A Slight Gestuary
(part 3)
Curated by Fabiola Iza and Chris Sharp
18/4 – 17/5, 2015
(scroll down for English)
Lulu se enorgullece en presentar The Lulennial: A Slight Gestuary.
Cargado de doble y hasta triple sentido, el título literalmente lo dice todo. A Slight Gestuary (Un gestuario sutil) pretende funcionar como un “gestuario”, una especie de relicario de gestos sutiles, que también es, de por sí, inevitablemente breve. Teniendo en cuenta la imposibilidad matemática de cualquier tipo de presentación exhaustiva o enciclopédica del “gesto sutil”, la exposición no puede sino esbozar las grandes multitudes a las que alude el título. En otras palabras, el tema de la exposi- ción es: pequeños gestos, gran impacto. Estos gestos pueden ser muy humildes, en la medida en que la obra de arte física que producen se caracteriza por una marcada economía material, o podrían ser sutiles en la medida en que el gesto, también ligero y local, devenga un significado histórico que ejerce, en última instancia, un impacto mucho mayor e incluso internacional. Tal vez no hay artista que mejor encarne, o mejor aún, que defina estos parámetros que el artista checo Jiří Kovanda. Sus acciones desde los años 70 son un ejemplo de ello: éstas se llevaban a cabo para la cámara o para una audiencia muy pequeña y, generalmente, en las calles de Praga. Esconderse de los transeúntes, dar la vuelta en una escalera mecánica y mirar a la gente, por ejemplo, derivó en una serie de ge- stos coreografiados que eran indistinguibles de los gestos cotidianos. Desde que su trabajo ha sido popularizado en Occidente, estas obras menores de protesta poética han alcanzado un amplio re- conocimiento internacional, a la vez que se ha matizado en retrospectiva el contexto opresivo en el que fueron realizadas. A pesar de su sencillez inicial, son piezas complejas cuya profundidad sólo ha madurado, ramificado en diversas direcciones a través del tiempo.
A Slight Gestuary combina artistas consagrados y emergentes con artistas y momentos históricos. Dado el minúsculo tamaño de Lulu –9 m2– y la ambición de la exposición por ser integral, y no exhaustiva, ésta se llevará a cabo necesariamente en tres instalaciones consecutivas. Cada iteración en el espacio estará acompañada por la publicación en línea de un archivo histórico, mostrando trabajo que es documentación (del gesto original), en oposición a la obra misma.
Por lo tanto, en contra del expansionismo que actualmente domina casi todos los aspectos del arte contemporáneo, A Slight Gestuary propone una modestia radical, examinando sus muchas implicaciones y celebrando sobre todo su economía.
Un programa de performance, curado por Sophie Goltz, tuvo lugar durante la duración de la exposición.
Artistas: Christian Falsnaes, Pierre Bal-Blanc, Adam Linder, Mariechen Danz, Gabriel Rossell Santillán.
Adicionalmente, un catálogo con textos de Sophie Goltz, Fabiola Iza y Chris Sharp, se publicó y distribuyó internacionalmente por la editorial Mousse.
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Loaded with double and even triple entendres, the title literally says it all. A Slight Gestuary seeks to function as a kind of reliquary of slight gestures, which is also in and of itself, inevitably slight (mindful of the mathematical impossibility of any kind of exhaustive or encyclopedic presentation of the “slight gesture,” the exhibition can but adumbrate the vast multitudes to which the title alludes). In other words, the theme of the exhibition is: small gestures, big impact. These gestures could be either quite humble, in so far as the physical art work they produce is characterized by a marked material economy, or they could be slight in so far as the gesture, also slight and local, ac- crues a historical significance which ultimately wields a much larger, and even international impact. Perhaps no historical artist better embodies, or better yet, defines these parameters than the Czech artist, Jiří Kovanda. His actions from the ’70s are a case in point. Enacted for the camera or a very small audience in the streets of Prague, Kovanda carried out a series of works, which ranged from hiding from passersby, to turning around on an escalator and staring at people, to executing a series of choreographed gestures which were indistinguishable from everyday gestures. Since being po- pularized in the west, these minor works of poetic protest have accumulated a broad international appreciation, while also retrospectively nuancing the oppressive context from which they issue. For all their initial simplicity, they are incredibly complex pieces whose depth and complexity have only deepened, matured, ramifying outward, over time.
A Slight Gestuary pairs living, established and emerging artists with historical artists and instances. Given the size of Lulu (9 square meters) and the ambition of the exhibition to be comprehensive, rather than exhaustive, it will necessarily take place in three successive installations. Each iteration in the space will be accompanied by the online publication of a historical archive, featuring work which consists of documentation (of the original gesture), as opposed to the work itself.
Thus, contrary to the expansionism that currently dominates almost every aspect of contemporary art, A Slight Gestuary proposes a radical modesty, examining its many implications and celebrating its overall economy.
A performance program, curated by Sophie Goltz, run throughout the duration of the exhibition.
Artists: Christian Falsnaes, Pierre Bal-Blanc, Adam Linder, Mariechen Danz, Gabriel Rossell Santillán.
Additionally, a catalog, featuring textual contributions by Sophie Goltz, Fabiola Iza and Chris Sharp, was published and internationally distributed by Mousse publishing.
Parte/part 3
Robert Barry, Isaac Contreras, Simon Gabriel Greenberg, Matt Hinkley, Roman Ondak, Yoko Ono, Goran Petercol, Ana Roldán, Ana Santos, Lin Yilin
I. Robert Barry, Nothing is forever, 2010. Vinyl on wall. Dimensions variable. Courtesy David Trabulsi.
II. Isaac Contreras, Kit de instalación, 2015. Polished porcelain. 45 x 70 x 25 cm. Courtesy the artist.
III. Simon Greenberg, from Colocations, 2015. Cardboard, paper. 17 x 8 cm. Courtesy the artist.
IV. Matt Hinkley, Untitled, 2014. polyurethane resin, silicone, pigment, aluminium. Dimensions variable. Courtesy the artist.
V. Roman Ondák, Through the Keyhole, 2014. Metal keyhole and string. Dimensions variable. Courtesy the artist and kurimanzutto, Mexico City.
VI. Yoko Ono, Instruction Paintings, 1961-62. Courtesy the artist.
VII. Goran Petercol, Sjene (24), 1990. Instalation; brass, light. Dimensions variable. Courtesy Galerija Gregor Podnar, Berlin/Ljubljana.
VIII. Ana Roldán, Forms of Contemplation, Ideal Forms in Compositions, 2010. Slide projection. Dimensions variable. Courtesy the artist.
IX. Ana Santos, Untitled, 2012. Glass bottles and metal plaque. Courtesy the artist.
X. Lin Yilin, Safely Maneuvering Across Lin He Road, 1995. Video HD, 34`28``. Courtesy the artist.
El performance Some Cleaning por Adam Linder tuvo lugar a las 2, 3, 4, 5pm, el día de la inauguración. / The performance Some Cleaning, by Adam Linder, took place at 2, 3, 4, and 5pm, the day of the opening.
El finissage contó con dos presentaciones inéditas de Mariechen Danz. Ununlearning (a voiced gesture), 2013, 10 min, (a las 3 / 4 / 5pm) y Gabriel Rossell Santillán, Charred Perspectives - a shadowplay in five voices, 2015, en curso desde las 3 pm. Con el apoyo de IFA, Institut für Auslandsbeziehungen. / The finissage featured two new performances by Mariechen Danz. Ununlearning (a voiced gesture), 2013, 10 min, (at 3 / 4 / 5pm) and Gabriel Rossell Santillán, Charred Perspectives - a shadowplay in five voices (2015), ongoing from 3pm. Supported by IFA, Institut für Auslandsbeziehungen.