Luz Carabaño

sombras

07/02/23 - 25/03/23

(scroll down for English)

Lulu se complace en presentar la exhibición individual de la artista venezolana, radicada en Los Ángeles, Luz Carabaño.

Luz Carabaño produce pequeñas pinturas de lienzo sobre tablas de formas distintivamente exquisitas, finamente elaboradas. Basadas en dibujos, cada uno de los soportes están hechos a mano por la artista, tomando así una forma única. La tela es meticulosa y perfectamente estirada sobre el soporte, donde se prepara y se lija la superficie hasta ser lisa y uniforme. Las imágenes sobre la superficie de los lienzos son a menudo tan intrincadas de definir como las propias formas de las tablas. Categóricamente indeterminadas, las imágenes de Carabaño parecen emerger y esfumarse como parte del mismo proceso. Se comportan, si acaso, como rastros fugaces de memorias, enseguida como objetos percibidos al límite de la conciencia, o como si estuviesen suspendidas perpetuamente en proceso de realizarse. Para volver el asunto más ambiguo, es difícil percibir dónde ocurren las imágenes dentro del plano pictórico. Carabaño a menudo consigue crear un sentido plano, ilusionista, en el cual sea lo que sea que esté representando asume una apariencia casi de holograma. A pesar del modesto tamaño de estas pinturas, sería un error referirse a ellas como obras de “pequeña escala”, ya que el impacto transformativo que tienen sobre el espacio negativo que las rodea es destacable. Simultáneamente concisas y descomunales, las pinturas precisamente nebulosas de Carabaño pueden ser vistas, por lo menos, como argumentos elegantes propios de la capacidad expansiva de la pintura para ejercer lo que el poeta inglés romántico John Keats célebremente acuñó como “aptitud negativa”, es decir, cuando uno “es apto para habitar incertidumbres, misterios y dudas sin algún intento irritado de alcanzar el hecho o la razón”.

Luz Carabaño (n. 1995, Maracay, Venezuela) vive y trabaja en Los Ángeles. Concretó sus estudios de licenciatura en la Universidad de Nueva York (2017) y recientemente terminó la maestría en Pintura y Dibujo por la Universidad de California, en Los Ángeles (2022). Sus exhibiciones individuales incluyen: (2022) rastros, Larder, Los Angeles, CA; Unfoldings, april april, Brooklyn, NY; an echo, a shadow, a shape, New Wight Gallery, UCLA, Los Angeles, CA; (2019) Ni Aquí, Ni Allá, Dimensions Variable, Miami, FL. Sus exhibiciones colectivas incluyen: (2022) Cove(r), in lieu, Los Angeles, CA; of this world (duo show con Sydney Acosta), CASTLE, Los Angeles, CA; A Minor Constellation, Chris Sharp Gallery, Los Angeles, CA; Those Lazy, Hazy, Crazy Days of Summer, Make Room, Los Angeles, CA; Glower, Larder, Los Angeles, CA; Reimagined Landscapes, Calderón, New York, NY; Mid Trip, Winton’s, Los Angeles, CA; Fragments (duo show con Annette Hur), Shin Gallery, New York, NY; (2021)Vignette, False Cast at BRUCE, Los Angeles, CA; El papel aguanta todo, Capitulo 5 (refugio), Diablo Rosso, Ciudad de Panamá, Panamá.

[1] Keats, John (1899). The Complete Poetical Works and Letters of John Keats, Cambridge Edition. Houghton, Mifflin and Company. p. 277.

***

Lulu is pleased to present a solo of the Los Angeles-based, Venezuelan artist Luz Carabaño. 

Luz Carabaño makes small paintings on shaped canvases of a distinctly exquisite, finely crafted nature. Based on drawings, each support is personally handcrafted by the artist to take on a unique form. Canvas is then meticulously and all but seamlessly stretched over the support, which is then built up and sanded down to assume a smooth uniform surface. The imagery on the surfaces of the canvases is often as hard to define as the shapes of the canvases themselves. Categorically indeterminate, Carabaño’s images seem to be at once in the process of emerging and withdrawing. They behave if not like fleeting traces of memory, then like objects perceived on the threshold of consciousness, or as if perpetually in the process of becoming. To make matters even more ambiguous, it is difficult to say where on the picture plane the images are taking place. Carabaño often manages to create a sense of flat, illusionistic space in which whatever she’s depicting assumes an almost hologram-like semblance. While the paintings themselves are physically modest in size, it would be a mistake to refer to them as a ‘small scale,’ as the transformative impact they have on the negative space around them is striking. At once concise and outsized, Carabaño’s precisely nebulous paintings can be seen as elegant arguments, at the very least, for painting’s expansive capacity for what the English, romantic poet John Keats famously coined as “negative capability” which is to say, when one “is capable of being in uncertainties, mysteries, doubts, without any irritable reaching after fact and reason.” 

Luz Carabaño (b. 1995, Maracay, Venezuela) lives and works in Los Angeles. She received her BFA Studio Art, New York University (2017) and recently completed her MFA in Painting and Drawing, University of California, Los Angeles (2022). Solo exhibitions include, (2022) rastros, Larder, Los Angeles, CA; Unfoldings, april april, Brooklyn, NY; an echo, a shadow, a shape, New Wight Gallery, UCLA, Los Angeles, CA; (2019) Ni Aquí, Ni Allá, Dimensions Variable, Miami, FL. Group exhibitions include (2022) Cove(r), in lieu, Los Angeles, CA; of this world (two-person with Sydney Acosta), CASTLE, Los Angeles, CA; A Minor Constellation, Chris Sharp Gallery, Los Angeles, CA; Those Lazy, Hazy, Crazy Days of Summer, Make Room, Los Angeles, CA; Glower, Larder, Los Angeles, CA; Reimagined Landscapes, Calderón, New York, NY; Mid Trip, Winton’s, Los Angeles, CA; Fragments (two-person with Annette Hur), Shin Gallery, New York, NY; (2021)Vignette, False Cast at BRUCE, Los Angeles, CA; El papel aguanta todo, Capitulo 5 (refugio), Diablo Rosso, Panama City, Panama

[1] Keats, John (1899). The Complete Poetical Works and Letters of John Keats, Cambridge Edition. Houghton, Mifflin and Company. p. 277.