Kate Newby
I feel like a truck on a wet highway
2/8 – 5/10, 2014
(scroll down for English)
Lulu se enorgullece en presentar una exposición individual de la artista neozelandesa y radicada en Auckland/New York, Kate Newby.
A menudo, apropiándose de los materiales y lo vernáculo de la arquitectura, Newby crea intervenciones escultóricas hechas a mano, que funcionan simultáneamente contra y, a su vez, con las condiciones de un ambiente dado. Evocando tanto las cualidades físicas como líricas de los materiales (usualmente mundanos, materiales corrientes como hormigón, textiles así como cerámica), su trabajo prevé un encuentro y dispone una acción –colapsando y confundiendo las líneas entre proceso y producto, el hacer y el documento.
Siguiendo su inclinación traviesa por dejar el espacio de exhibición, Newby ha creado una serie de intervenciones que se circunscriben pero a la vez van más allá del espacio habitual, el cubo blanco de Lulu, para discretamente fugarse en los alrededores. Esta inclinación tiene poco que ver con un aire de rebeldía o de Crítica Institucional y más que ver con un rechazo explícito a situar un encuentro prefijado con el arte (es decir, como un fenómeno meteorológico). Newby busca, mejor dicho, poner en relieve, incidentalmente, las condiciones que ayudan y son cómplices de ello, la manera, digamos, en que los detalles o hechos potencialmente olvidables de un filme pueden intervenir en su trama. A la vez cándido, simpático, y modesto casi al borde de lo imperceptible, lo que hace puede ser fácilmente confundido con un interés en lo cotidiano. Pero el trabajo de Newby no proclama necesariamente tener algún título especial o conocimiento sobre lo cotidiano, como la apreciación de lo extraordinario en lo ordinario. Está más interesada en preservar un cierto dejo, una apertura que provoca que ese tipo de percepciones sucedan.
La inauguración estará acompañada de una lectura bilingüe de poemas del poeta estadunidense Frank O’Hara (1926–1966), leídos y seleccionados por María Minera, Kate Newby y Chris Sharp.
Kate Newby (Auckland, Nueva Zelanda, 1979). Vive y trabaja en Auckland y Nueva York. Una selección de sus exposiciones individuales más recientes: Maybe I won’t go to sleep at all., La Loge, Brussels (2013); Let the other thing in, Fogo Island Gallery, Newfoundland (2013); What a day., Hopkinson Cundy, Auckland (2013) Crawl out your window, Walters Prize exhibition, Auckland Art Gallery Toi o Tamaki, Auckland (2012); All parts. All the time., Olive St. Garden, Brooklyn (in association with New York City Department of Parks & Recreation and International Studio and Curatorial Program ISCP, New York) (2012). Selected group exhibitions include: The Promise, Arnolfini, Bristol, UK (2014); On the Blue Shore of Silence, Tracy Williams, New York (2014); Portmanteaux, Hopkinson Mossman, Auckland (2014); Thin Air, Slopes, Melbourne (2014); Lovers, Starkwhite, Auckland (2014).
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Lulu is proud to present a solo exhibition by New Zealand, Auckland/New York-based artist Kate Newby.
Often appropriating the materials and vernaculars of architecture, Newby creates handmade, crudely constructed sculptural interventions that are simultaneously against and at-one with a given environment. Drawing out both the physical and lyrical qualities of materials (usually mundane, practical materials such as concrete, textiles, as well as ceramics), her work envisages an encounter and foregrounds an action– collapsing and confusing the lines between process and product, doing and documentation.
In keeping with her wayward penchant to leave the exhibition space, Newby has created a series of interventions that both include and go beyond the traditional, white cube of Lulu, discreetly leaking out into its immediate environs. This penchant has less to do with rebelliousness or institutional critique than with a reluctance to formally localize a given encounter with art (i.e., as climatic Event). Newby seeks rather to casually highlight the conditions that aide and abet it, the way, say, potentially forgettable details or instances might aide in the development of a film. At once candid, congenial, and modest-to-the-point of self-effacing, what she does can easily be mistaken for an interest in the quotidian. But Newby’s work does not necessarily claim to have any special purchase or insight into the everyday, as if perceiving the extraordinary in the ordinary. It is much more interested in preserving a certain attitude, an openness that allows for those kinds of perception to happen.
The opening will be accompanied by a bi-lingual reading of poems of the American poet Frank O’Hara (1926–1966), selected and read by Maria Minera, Kate Newby and Chris Sharp.
Kate Newby (b. 1979, Auckland, New Zealand) lives between Auckland and New York. A selection of recent solo exhibitions include: Maybe I won’t go to sleep at all., La Loge, Brussels (2013); Let the other thing in, Fogo Island Gallery, Newfoundland (2013); What a day., Hopkinson Cundy, Auckland (2013) Crawl out your window, Walters Prize exhibition, Auckland Art Gallery Toi o Tamaki, Auckland (2012); All parts. All the time., Olive St. Garden, Brooklyn (in association with New York City Department of Parks & Recreation and International Studio and Curatorial Program ISCP, New York) (2012). Selected group exhibitions include: The Promise, Arnolfini, Bristol, UK (2014); On the Blue Shore of Silence, Tracy Williams, New York (2014); Portmanteaux, Hopkinson Mossman, Auckland (2014); Thin Air, Slopes, Melbourne (2014); Lovers, Starkwhite, Auckland (2014).
All images courtesy of Kate Newby and Lulu
All photos by Isaac Contreras